Posts Boosten vs Paid Social Ads
News - Blog - Wistjedatjes
Tijdens een intakegesprek over de verschillende mogelijkheden van online marketing worden we vaak al snel onderbroken met de volgende uitspraak:
“Wij gebruiken al facebook advertenties maar die zijn toch wel duur hoor!”
Wanneer we hier dan dieper op ingaan merken we dat veel mensen gebruik maken van de ‘Bericht promoten’ knop op hun bedrijfspagina maar niet zo goed snappen wat dit juist inhoudt en waar dit eigenlijk voor bedoeld is.
Daarom een overzicht van de verschillen tussen Social Posts promoten en Paid Social Ads.
Sociale media maakt tegenwoordig een groot deel uit van het dagelijks leven. Sommige gebruiken het om bij te blijven door nieuwsberichten te checken, andere voor evenementen in de nabije omgeving te vinden, om leuke tips & tricks te lezen of om in contact te blijven met familie en vrienden.
Of je klanten nu graag tweeten/retweeten over alles en nog wat, gesprekken op gang brengen/reageren op Facebook, of pittoreske vakantiefoto’s posten op Instagram, aanwezig zijn op de belangrijkste sociale-mediaplatforms is een geweldige manier voor je onderneming om in contact te komen met je doelgroepen.
Natuurlijk wil je dat je berichten door zoveel mogelijk mensen worden gezien. Nog belangrijker, je wil dat je social media posts gezien worden door de juiste mensen.
Wanneer je je verdiept verdiept in betaalde sociale advertenties, kan je twee verschillende opties tegenkomen: het creëren van advertenties en campagnes vanaf nul, en “boosting” of het promoten van bestaande berichten of posts. Je ziet deze opties op platformen als Facebook, Twitter en Instagram.
Maar wat houden ze in? Wat is het verschil? Wanneer moet je ze gebruiken? Laten we ons even verdiepen in beide advertentietypes.
Wat is een gepromoot bericht?
Een gepromoot of boosted bericht op je sociale media (Facebook/Instagram/Twitter) is een post waarvoor je betaalt om deze aan een groter publiek te tonen dan je bv. enkel je volgers of Facebook of Instagram.
Bron: Facebook
Afhankelijk van het platform kun je volgende instellingen gebruiken:
- Doelpubliek: Bepaal welke mensen je juist wilt bereiken met je post. Je kunt je richten op je volgers, mensen die je pagina leuk hebben gevonden, of vrienden van volgers. Je kan je ook richten op bepaalde leeftijd, geslacht, locatie, interesse, of je eigen aangepaste demografische gegevens.
- Locatie: Je kan aangeven of je mensen wil bereiken die in een bepaalde locatie wonen, of gewoon een bepaalde locatie bezoeken.
- Timeframe: Hoe lang moet de post worden gepromoot? Kan van belang zijn voor een promo of een post die gaat over Kerstmis of Pasen.
- Budget: Hoeveel wil je uitgeven? Hoe groter het budget, hoe meer mensen je zal bereiken. Maar naar onze mening loopt het hier vooral mis, daar je via deze weg niet echt een zicht hebt op je uitgaven.
Het algemene idee achter boosted of gepromoot berichten is dat je ofwel het bereik van een goed presterende organische post wilt vergroten ofwel een advertentie wil van een post zonder er een hele marketingcampagne omheen te maken.
Wat zijn Paid Social Ads
Onder betalende sociale advertenties ofwel Paid Social Ads verstaan we elke vorm van reclame of marketing op sociale media waarvoor je betaalt om ze aan je doelgroepen te tonen.
Een Paid Social Add maakt altijd deel uit van een campagne wat op zijn beurt weer deel kan uitmaken van een volledig uitgewerkte marketingstrategie of campagne.
Enkele voorbeelden:
- Pay-per-click (PPC) advertenties
- Influencer marketing partnerschappen
- Display advertenties in sociale media
- In-feed advertenties
Paid Social Ads kunnen ook een doel hebben waardoor deze op een andere manier getoond worden om uiteindelijk meer conversies te genereren. Afhankelijk van de inhoud en doelbepaling, kunnen betaalde sociale advertenties een bepaalde call-to-action (CTA) hebben en deel uitmaken van een grotere algemene campagne of zelfs een funnel. Dit kan van alles zijn, van een algemene awarenesscampagne tot een campagne gericht op een evenement zoals een vakantie-uitverkoop of een aankomende live webinar.
De manier waarop deze advertenties worden weergegeven hangt af van de advertentie-opties die u kiest.
Wat is het verschil tussen gepromote berichten en betalende sociale advertenties?
Je hebt misschien al gemerkt dat, volgens de bovenstaande definitie van betalende sociale advertenties, gepromote berichten technisch gezien onder die categorie kunnen vallen.
Een van de belangrijkste verschillen tussen de twee is dat betalende advertenties zijn gemaakt als advertenties, terwijl gepromote berichten organisch zijn gepost. Het boosten of de promotie is pas wanneer het budget in the picture komt.
Sommige marketeers hebben het gevoel dat gepromote posts natuurlijker zijn en meer op elkaar aansluiten dan betaalde sociale advertenties maar is ook sterk afhankelijk van het soort van post dat je promoot.
Een ander verschil zijn de beschikbare opties. Met betalende social advertenties, heb je een flink aantal extra opties die het mogelijk maken voor meer geavanceerde aanpassingen en instellingen:
- Waar de advertentie getoond zal worden eg. Facebook tijdlijn, Instagram stories, Reels, …
- De mogelijkheid om te optimaliseren voor meer en/of bredere doelen en/of doelgroepen.
- Meer advertentietypes, opmaakopties, extra afbeeldingen en advertentiefuncties
- Welk tijdstip van de dag uw advertentie wordt getoond
Wanneer een bericht boosten
Het is belangrijk om te weten hoe je bepaalt welke organische posts het waard zijn om te promoten. Er zijn een aantal specifieke doelen die je kan bereiken door een bericht te boosten:
- Merkbekendheid vergroten
- Verhogen van betrokkenheid
- Aanwakkeren van website verkeer
- Het vergroten van het bereik of de betrokkenheid van een reeds goed presterende post
Als je op een makkelijke manier meer views op een bepaalde webpagina of blogpost wilt, kunnen gepromote berichten een goede optie zijn.
Wanneer Paid Social Ads
Betaalde Social Ads blinken uit in het bereiken van doelen zoals:
- Het genereren van leads
- Verhogen van conversie ratio’s
- Het laten groeien van aanmeldingen voor evenementen of nieuwsbrieven
- Het aanmoedigen van een specifieke actie (zoals app downloads, een aankoop)
Betaalde sociale advertenties kunnen de juiste manier zijn wanneer u op zoek bent naar meer ROI-genererende resultaten in een kortere tijd of wanneer je deze in een gestructureerde funnel of setup wil inzetten.
Hoe kunt u bepalen wat voor u de juiste aanpak is?
Er is niet een one size fits all. Aangezien elke aanpak zen voordelen heeft is het zinvol om beide te gebruiken, maar in de juiste omstandigheden. Het doel is de belangrijkste factor bij het bepalen wanneer welk type.
Goede redenen om een bericht te boosten zijn onder andere:
- Informeer volgers over updates en nieuwe functies
- Nieuwe inhoud onder de aandacht brengen
- Eenmalige evenementen promoten
Goede redenen om betalende sociale campagnes te lanceren zijn onder andere:
- een nieuw publiek informeren over je producten of diensten
- verkoop stimuleren door leads te overtuigen een aankoop te doen
- een bepaalde actie promoten met de juiste CTA
- en vooral wanneer je een volledige marketing strategie en/of funnel gata opzetten