De basisonderdelen van een Online Marketing Strategie
News - Blog - Wistjedatjes
Er is geen ontkennen meer aan: Digitale Marketing oftewel Online Marketing heeft de manier waarop bedrijven vechten om de aandacht van het publiek de laatste jaren volledig veranderd.
Investeren in online marketing is voor kleine bedrijven dus eigenlijk een no-brainer. Met de juiste aanpak en tools kan je met een low-cost strategie een groot bereik met veel bekendheid creëren en heel mooie resultaten behalen. Maar, heel wat kleine en middelgrote bedrijven zien door de bomen het bos niet meer en worden heel vaak overdonderd door termen en begrippen.
Daarom gaan we hier overlopen wat volgens ons de basis is van een online marketing strategie voor kleine en middelgrote bedrijven.
1. Een duidelijke en professionele website
2. Een goed opgezette google mijn bedrijf
3. Actief zijn op social media
4. Social Media Ads
5. Google Search Ads
6. SEO of organisch scoren in google
1. Een duidelijke en professionele website
Uiteraard moet je je diensten of producten op een professionele manier tonen. Hier is een website dan ook onmisbaar. Dit is eigenlijk het centrum van je online aanwezigheid.
Een goede website heeft een duidelijk doel, daar staat of valt alles mee. Belangrijk is hier op alle vlakken vanaf de start rekening mee te houden.
Welk verhaal wil je vertellen, hoe ga je je bezoekers naar een eventuele conversie of verkoop sturen. Denk dan aan teksten, afbeeldingen, schrijfstijl, de indeling en al het andere wat er bij het bouwen en beheren van een website komt kijken.
Daarnaast moet je design, look en feel ook functioneel zijn, niet te druk maar net aantrekkelijk genoeg. Uiteraard moet dit ook op smartphones duidelijk en leesbaar zijn, dit noemen we responsive zijn.
Je site moet ook vertrouwen uitstralen en herkenbaar zijn zodat je dit over al je andere kanalen kan doortrekken en je klanten dit onmiddellijk kunnen thuis brengen.
2. Een goed opgezette google mijn bedrijf
Google mijn bedrijf of Google My Business is onmisbaar als onderneming. Niet enkel om je fysieke locatie of onderneming te tonen aan je klanten maar ook om je bedrijf te linken aan al je andere kanalen zoals je website. Dit is de manier bij uitstek om je als een betrouwbaar bedrijf te tonen aan je klanten, en al zeker voor kleinere en lokale zaken.
Naast je adres en website kan je hier ook inzetten op reviews om vertrouwen te winnen, maar ook foto’s delen van je bedrijf, de locatie en je diensten of producten.
Dit is gewoon een must en moet vanaf het begin correct ingesteld staan. Beeld je maar eens in dat je bedrijf niet voorkomt in Google My business, dat je geen of slechte reviews hebt, of nog erger, werd geclaimd door een ander bedrijf (wat zeer zeker kan).
3 . Actief zijn op Social Media
Als je als bedrijf wil inzetten op online marketing om je business verder te laten groeien is aanwezigheid op social media eigenlijk gewoon onmisbaar en dit is voor een klein of middelgroot bedrijf niet anders.
Van Facebook en Instagram tot Snapchat en TikTok, elke doelgroep heeft wel minstens 1 Social Media kanaal waar ze meerdere malen per dag terug te vinden zijn.
Daar komt dan nog bij dat heel wat bedrijven Social Media niet enkel gebruiken om top of mind te blijven met leuke of interessante posts of shares maar ook gebruiken voor customer support via live chat of zelfs met bots als first line support.
Als mensen je bedrijf niet terugvinden op social media, zullen ze op zoek gaan naar je concurrenten die wel aanwezig zijn op hun favoriete sociale media kanalen.
De echte vraag is niet of je actieve sociale media-accounts moet hebben maar hoeveel tijd en middelen je hierin kan/moet investeren. Gelukkig kan dit al met een beperkte effort.
4. Social Media Ads
Met Facebook en Instagram nog steeds bij de koplopers is social media advertising een meer dan te overwegen keuze om reclame te maken voor lokale bedrijven en kmo’s.
Het is vrij goedkoop (in vergelijking met bv google ads) waardoor je met beperkt budget een vrij grote doelgroep kan bereiken gebaseerd op locatie, interesses, leeftijd, geslacht, online gedrag, en vele andere factoren.
Ads Managers maken het ook vrij eenvoudig om meerdere advertentiesets uit te voeren en te testen die je dan zeer goed kan opvolgen met behulp van rapportages om snel bij te sturen waar nodig.
Ook is dit naar onze mening onmisbaar als het op remarketing aankomt om bezoekers van je website/bedrijfspagina opnieuw te bereiken met je producten of diensten.
5. Google Search Ads
Er zijn meer dan 40.000 zoekopdrachten op Google elke seconde. Geen enkel andere kanaal heeft meer gericht bereik dan google search. Wat ook betekent dat er enorm veel concurrentie is en het duurder is dan andere kanalen zoals bv social media ads, maar het blijft de snelste manier om potentiële klanten naar je website te krijgen die op zoek zijn naar wat jij aanbiedt.
Google Search Ads zijn niet noodzakelijk maar zeker een topkanaal om snel potentiële klanten naar je website te leiden en wanneer goed opgezet als onderdeel van je Online Marketing campagne nog steeds rendabel.
6. SEO of organisch scoren in google
Dè beste manier om potentiële klanten naar je website te krijgen is en blijft SEO, oftwel Search Engine Optimization.
Sinds jaar en dag zijn online advertenties schering en inslag en veel mensen staan hier soms een beetje wantrouwig tegenover of zijn deze gewoonweg beu. Daarom behalen de websites die organisch hoog scoren in google de beste resultaten. Check zelf maar eens welke websites je aandacht krijgen wanneer je een zoekopdracht in google uitvoert.
Goed gepositioneerd zijn in zoekmachines, waarvan google search de meest gebruikte is, is een manier om vertrouwen op te bouwen aangezien het in veel gevallen het eerste contact is dat een persoon heeft met je merk en bedrijf.
De technieken, acties en tools die ervoor zorgen dat je website zo hoog mogelijk getoond worden voor een bepaalde zoekterm vallen onder de noemer SEO. Het doel is om ervoor te zorgen dat Google waarde en relevantie aan je website toekent voor de zoektermen waarmee je naar je producten of diensten online kan zoeken.
SEO is dus heel zeker essentieel voor Online Marketing voor kleine en lokale bedrijven
De beste aanpak is om hier van bij start rekening mee te houden zoals bij het bouwen of updaten van je website, opzetten van Google My Business en andere aangezien dit wat tijd nodig heeft om tot resultaten te bekomen. Met SEO kan je op middellange termijn echt het verschil maken tov je concurrentie, ook als dit grotere bedrijven zijn met eventueel veel grotere marketingbudgetten.
Onze visie
Voor ons zijn dit de basis technieken en kanalen, een minimum als je op online marketing wil gaan inzetten. Uiteraard zijn er nog vele andere kanalen en tools om hierin verder te gaan zoals Emailmarketing, videomarketing, coupon deal sites, podcasts, webinars, Niche print media, blogs, guest speaker, enz…
Dit alles kan overweldigend overkomen, bekijk daarom onze groeiplannen zeker eens waar we al deze technieken en platformen voor je opzetten en beheren, maar dan stap voor stap. Op deze manier hebben we geen torenhoge budgetten nodig om tot een super resultaat met mooi rendement te komen en groeien we hier samen in…